Bystyrets opgaver
En del af beslutningerne i bystyret omhandlede naturligvis borgernes forhold
til lensherren. De fleste af de skiftende lensherrer synes at have været rimelige
i deres krav til byens indbyggere, når det gjaldt skatter og afgifter, men
enkelte gange var der konfrontationer. Kunne man ikke blive enige, kunne sagens
afgørelse indklages for paven i Rom, og dette skete enkelte gange, men det var
dyrt for bystyret, og det kunne tage lang tid at få sagen afgjort. Det forekom
faktisk,
at bystyret fik medhold.
Man skulle blive enige om bystyrets indtægter, dvs. skatter og afgifter, for
kommunen skulle ansætte folk til særlige opgaver.
En af de vigtigste ansatte var byens "secrétaire", som
langt hen ad vejen kan sammenlignes med det, vi vil kalde en kommunaldirektør.
Han skulle helst være juridisk uddannet, så han kunne udforme beslutningerne
skriftligt på en holdbar måde og skulle være kompetent til at fremføre argumenter over
for lensherren og andre autoriteter. Mindre forseelser fandt også deres
afgørelse lokalt, og her skulle der også helst være en rimeligt uddannet person
til at sikre afgørelsernes rimelighed. Denne person fungerede ofte over en
længere årrække.
"Le valet consulaire" var en altmuligmand, der
fungerede som sendebud og havde til opgave at publisere afgørelser. Han kan vel
nærmest sammenlignes en herold.
"Régent
des écoles", lederen af byens skole, der har
været etableret siden engang i 1500-tallet. Vedkommende blev valgt for et år ad
gangen.
En "chirurgien",
læge. Der var ofte 2 læger ansat i byen
"Gouverneur
de l’horloge" sørgede for at klokken i
klokketårnet gik som den skulle - helst præcist
"Le portier"
sørgede for at åbne og lukke byens 2 porte.
Ikke mindst var der "le
trésorier", byens
kasserer, der sørgede for opkrævning af skatter og udbetaling af løn for
bystyret.
Det var også bystyrets opgave at udpege fårehyrder. På dette område
var der (lige som for skolelæreres vedkommende) en vis brugerbetaling. Mange
tvistigheder i byen handlede om ødelæggelse af afgrøder, fordi fåreflokkene ikke
blev passet ordentligt.
Det var
også bystyrets opgave af tage sig af de fattige, der ikke kunne klare sig selv.
Dertil havde man "L'hôpital des pauvres", fattigggård med bl.a. en "recteur",
forstander.
Byrådet skulle også udpege nogle personer, (i fredelige tider 2, ellers flere)
som "politibetjente", der kunne sørge for god ro og orden i byen.
Det var naturligvis også bystyrets opgave at finansiere byens religiøse liv,
først og fremmest præsten, "le curé", men også de religiøse fester og
kapellerne.
Herudover skulle bestyret regulere byens erhvervsliv ved at sørge for, at man
kunne få oliven presset til olie, og at man kunne få kornet malet til mel. Der
kunne godt være uoverensstemmelser mellem lensherre og bystyre om, hvem der
skulle have ansvaret for disse opgaver, der kunne indebære et vist overskud.
Vigtige opgaver som sikring af frisk brød og andre fødevarer hver dag, kunne
også være en sag for bystyret, og det kunne ind imellem løses ved at give
monopoler til personer, der så forpligtede sig til at sørge for opfyldelsen af
disse behov.
Efter revolutionen
Under revolutionsperioden stod indbyggerne i Chateauneuf du
Pape over for et svært valg. Skulle man satse på et fortsat tilhørsforhold til
paven, eller skulle man tilslutte sig den nye franske republik. Det gav anledning
til stor splittelse i byen.
Avignon satsede på republikken og Comtat, området øst for byen, ville ikke den
vej. Der var adskillige ret ophidsede afstemninger i Chateauneuf du Pape om det
spørgsmål, men flertallet var hver gang for tilslutning til Frankrig, og det
blev så også resultatet.
Herefter blev consul-systemet afskaffet. Den sidste var valgt for 1789.
Nu kom byens valgte politiske leder til at hedde "maire", borgmester, og man måtte indrette sig på
de ret centrale styringsmekanismer, der altid har været karakteristiske for den
franske måde at indrette samfundet på.
|
|
Man fornemmer ikke, at kirken i Chateauneuf du
Pape, som ligger på en grund, der i tusind år har huset byens
religiøse centrum, har genskin fra tiden, hvor paverne i
Avignon havde afgørende indflydelse.
Den oprindelige kirke fra 1000-tallet kunne ligge i den
nuværende kirkes midterskib, og dens mure var en del af den
ældste bymur. De bygningsdele, man kan se på billedet, stammer
fra 1787 eller senere
Bymurene (remparts), der nævnes på skitsen, er
fra den ældste, indre bymur, der stammer fra det 11. årh.
Kuriosum:
Princippet om, at consulerne kun måtte besidde embedet et år
har ikke været videreført for senere tiders borgmestre. Fra 2.
verdenskrig til 2014 har der kun været 3 borgmestre i byen:
1944-1965: Lucien Jeune. 1965-2001: Félicien Diffonty.
2001-2014: Jean Pierre Boisson. I 2014 blev Boisson ufrivilligt
væltet af en relativ ung advokat - men dog søn af en vinbonde
- Claude Avril.
|
|